onsdag 24 juni 2009

sprillans nya











jag ska få tre nya vänner. himla små och himla snart. tre äpplen höga, för det har Kristian sagt, att de kommer vara tre äpplen höga. kanske fyra. men inte högre än så.
tre sprillans nya vänner.
ingen av dem kan springa och ingen av dem kan gå. de kan inte äta kakor och inte knapra chips. inte hoppa hopprep och inte bolla boll.
men de kan skratta. hålla hand och sova sov. och sparka. och skrika. och de kan bli arga och röda och lite skrynkliga.
och jag vet att de kan prata. kanske inte första dagen. men sen. efter ett tag. att de kan säga saker som man inte förstår. att de har ett eget språk. egna ord och egna ljud.
tre nya vänner.
fast jag vet inte vad de heter och inte om de gillar sol. om de tycker om att flyga flygplan eller om de har för stora skor.
jag vet nästan ingenting.
bara att de är söta och himla himla små. och att de är påväg. att de kommer med storken eller sparven. att de kommer innan sommaren, innan sommarhimlen rinner ut. innan hösten och löven. att de kommer innan mörkret, det vet jag.

och jag vet att jag vill ha dem nu!
skynda er!

Inga kommentarer: