lördag 29 januari 2011

du var röd och jag var fri














du var röd. lite rostigt röd, för du var inte helt ny. du hade varit någon annans. i en annan stad. jag minns inte vilken. det spelar ändå ingen roll. för du blev min sen. det var sommar och du var min första. den första som jag köpte själv. precis lagom. vi tog sällskap mellan husen. över kullerstenar som fick mitt hjärta att hoppa. ned för götgatsbackar och längs ringvägar. vattnet, Årstaviken. runt hela söder. och det blev höst och vinter. det blev vår. vi hörde ihop. låg på gräset. stod lutade mot solvarma väggar. halkade nästan omkull på isen. fick löven att yra. fick mitt hår att liksom blåsa. och kanske blev det höst igen. plingan satt lite löst. men du var fortfarande röd. jag var fri.
jag saknar att var sådär fri. jag saknar min cykel. jag hoppas att du lever. att du fortfarande orkar stå. mot tegelväggar. att du orkar bära min väska. att du finns kvar någonstans. helst inne. och att du har luft. att du fortfarande kan andas.

Inga kommentarer: