torsdag 24 mars 2011

bland ord och blad













man måste ha ett jobb.
för att kunna dricka den där drinken. den där ölen på det där stället som spelar Belle and Sebastian och The Flaming Lips. man liksom måste för att kunna lyxfrukostera i en söndagssol. för att kunna åka tåg längs röda linjen utan att behöva hoppa hopprep över en spärr. för att kunna ta hem en kjol från en affär som man blir glad och snurrig av. man måste för att kunna se en storfilm på bio eller en småfilm i soffan. för att kunna flyga! kanske till Paris eller till Amsterdams smala kanaler. för att kunna vara lite fri och lite härlig. man måste faktiskt ha en liten slant som trillar ner i fickan lite då och då.
och när jag skriver man så menar jag förstås jag.
det är jag som måste ha ett jobb.
helst nu.
helst bland böcker. bland ord och blad. bland historier och fantasier. och helst innan jag spricker av alla äventyr som ligger och väntar.
roliga jobb! vart är du?

Inga kommentarer: