onsdag 16 mars 2011

hon Bodil
















Södra teatern. kolsvart ute och helt vackert inne. jag och min syster och varsitt glas rött. tredje bänken framför scen. tre rader vinröd plysch. balkonger i guld och högt i tak. vi satt nära. så man kunde se hur hon såg ut i verkligheten. på riktigt. på scen. hon Bodil Malmsten.
två akter och ungefär två timmar. en liten paus för mer vin.
hon var ensam på scen. det var hon och hennes ord. gamla och nya. det var hon och en fåtölj och två travar böcker. en lampa. hon var inte alls ensam. det var hon och allt hon gjort. hon och hennes liv. det var hur mycket fint som helst.
och musik.
hon sjöng faktiskt. inte live men i bakgrunden. tillsammans med sin systerson. Bodil är moster.
jag är också moster. och jag kom på, mitt i allting, mitt i dikten och poesin kom jag på: en sån moster vill jag bli. inspirerande och som hon. som Bodil.

Inga kommentarer: