fredag 24 juli 2009

skriveri och fantasi














jag skriver.
kanske för att inte glömma bort hur världen ser ut. hur den smakar och känns. för att inte glömma bort att det blir ett lugn i luften efter ett sjuminutersregn. eller att hjärtat blir en trumvirvel av kärlek. att havet doftar barndomsminnen. att en hand kan vara ett vapen eller att en stjärna kan bo miljoners miljarders mil bort.
jag skriver för att jag måste!
och jag skriver kanske för att hålla saker och ting vid liv. för att göra en känsla evig eller ett skratt ständigt bubblande.
eller för att förstå. jag skriver för att förstå en smula av krångligheten med att vara vid liv. för att förstå hur en människa kan krossa en annan eller hur en sekund kan kännas som tusen. för att förstå mig själv och hon i tidningen. han på parkbänken eller pojken på bussen.
och jag skriver för att se. andra världar och verkligheter. för att gå in i andras drömmar och tankar. för att liksom flytta in i andras hjärtan och andras nyputsade skor. för att känna hur det känns. för att få veta hur det är att vara någon annan.
och jag skriver för att jag måste! för att jag blir galen annars och inte riktigt klok.

Inga kommentarer: