tisdag 15 februari 2011

du skriker från tårna















hej fågel utanför mitt fönster.
jag har aldrig sett dig. men jag har hört. du kanske är svart, du kanske är vit. fast jag tror inte att du är en svan. jag tror att du är mindre.
stor i orden, liten på jorden.
du har satt en trumpet i halsen. en trasig. en som låter förskräckligt.
du har problem med ditt liv. din sömn. du kan inte sova. ligga tyst och blunda som alla andra. du måste simma runt och skrika.
din fru har lämnat dig. din chef är en trut. din mamma har besvär med höften. kassan börjar sina och maten smakar skräp.
allt är åt helvete.
du skriker från tårna.
misär. sorg. orättvisa.
tar i med vingarna.
vill att hela världen ska höra. tycka synd. bry sig om.
tänka åhhhhhhhh.
du borde skaffa hjälp. lyckopiller eller terapeut. skaffa en hobby, skaffa hund. ta långa friska promenader. äta mer c-vitamin.
du borde packa ner din hals i en väska och sticka till Indien. börja med yoga. börja ett nytt liv. sitta tyst i ett gammalt tempel och meditera.
du borde försvinna från mitt fönster.
din röst är en maskin byggd av gnisslande tågspår.
du borde visa lite hänsyn. tänka på grannarna. du borde tänka på mig och mina öron. min obefintliga sömn.
förlåt, men jag vill att du försvinner ur mitt liv.

Inga kommentarer: