tisdag 8 februari 2011

precis nu













All Saints på andra sidan gatan. inte gruppen. inte fyra brittiska damer med glansiga läppar. All Saints, butiken. blinkande lampor. affären som samlar på symaskiner från förr. som har priser höga som hus. som har klänningar och kjolar som inte är för mig.
jag ser himlen. en strimla ovanför vägen. att den håller på att ramla ner. tappa sin sol, sin färg. bli mörk och kväll. då blir jag glad. när mörkret har skakat ut sin filt över Hanbury street får jag gå hem. då får jag stänga olgadörren och vrida om låset och slänga väskan över axeln. då får jag promenera hem.
men inte nu.
först två timmar Olga de Polga. fågelburar i taket och väskor på golvet. väggar med fåglar och trånga hyllor med prylar. korgar fyllda med sjalar. och människor. mest utanför. klackar mot trottoaren. snabba blickar genom fönstret. gömda öron. tunga kassar från Tesco. och cyklar. smala vingliga däck. trasiga lampor och tysta plingor.
jag lyssnar på Fionn Regan. lugna försiktiga låtar. jag tänker. mina tankar spretar åt olika håll.
halloumi. när den är grillad.
Lena Nyman. att hon inte finns.
te. det med blåbär från Organic store.
musik. att man bäddar in minnen i ljud.
och klockan: bli sju!
ungefär så ser det ut alldeles nu.

Inga kommentarer: