måndag 21 februari 2011

me love London (part two)














förut var jag ett löv. när jag var ny. när jag var en sprillans filur i London. då var jag blyg. men nu är det annat.
nu är jag hemma.
Pritchards Road är min gata. Broadway Market alldeles runt hörnet. lördagsvimlet. kontrabasmannen. la Bouche med det bästa kaffet och The Dove som serverar jordgubbsöl i kupade glas.
det står London på min adress. England. jag bor bland tegelhusen och tvärtom-trafiken. promenerar längs Themsen och den lilla kanalen. strosar genom oändliga parker. åker tvåvåningsbuss och åker under marken.
jag kan faktiskt förstå vad folk säger.
och jag kan svara i telefon utan att få en hjärtattack.
jag kan sicksacka mellan husen utan att gå vilse.














jag bor här nu. snubblar omkring bland marknader och osiga restauranger. hittar ständigt nya gator, nya caféer. i London finns det alltid mer att se, alltid mer att upptäcka. gallerier och utställningar och hemliga barer. pop up-butiker och spelmän och konserter.
London växer som ett litet barn. sträcker på tårna och har växtverk i benen. sover aldrig.














här finns folk från hela världen. kulturer huller om buller. så mycket fantasi! kontraster. det fula mot det fina. rent och smuts i en enda röra. människor med mäktiga drömmar och en känsla av att allt är möjligt.














jag bor här. i denna virvelvind. andas den tjocka luften. promenerar de ojämna gatorna. blir arg för att de förstör mina klackar! blir glad av röda dörrar. blir förtjust i oändlig vintage och smälter lite av dova pubar.
jag bor här nu.
fast bara en smula till.
(hjälp!)

Inga kommentarer: