torsdag 24 februari 2011

på andra sidan havet


















när man inte bor hemma. när man bor borta på andra sidan ett hav eller ett berg. när man måste flyga för att komma tillbaka. eller köra flera hundra mil med bil. då kan man sakna saker och ting. det kan vara en kjol som ligger nedpackad i en låda på någons vind. eller en viss speciell kanelbulle som bara ens mamma kan konsten att baka. det kan vara en sak eller en person. kanske en doft eller ett trevligt ljud.














jag saknar utsikten från Ivar Lo. att sitta i gräset utan skor. att se en strimla vatten bakom staketet. hustaken på andra sidan. kyrktornet. himlen ovanför, och träden och molnen.
jag saknar knäckebröd. hårt bröd som knastrar och smular när man tuggar.
jag saknar biblioteket. nya och gamla och tjocka och tunna böcker i långa rader. att kunna låna hem tjusiga ord helt gratis. att gå runt och bläddra och känna. att ha en oändlighet med historier precis framför näsan.
jag saknar mina syskon. de där fina personerna som känner mig bäst. som kan höra vad jag tänker. som kan krama hårt när det behövs. som liksom är en del av mig.
jag saknar lakrits. att kunna gå ner till affären och fylla en påse med svarta karameller. turkisk peppar, salta grodor, djungelvrål, dödskallar och annat starkt som fräter lite på tungan.
jag saknar Louie Louie och Vurma. deras musik och stil och tanter och gubbar.
jag saknar att cykla utan att riskera att dö.
jag saknar att bläddra i en verklig Dagens Nyheter. en tidning av kött och blod (papper och bläck).
jag saknar små personer som växer lite varje sekund.

Inga kommentarer: